Gran Roque

23 oktober 2019 - Gran Roque, Venezuela

De laatste twee broden die we nog hadden zijn ook beschimmeld, deze zijn ook overboord gegaan voor de vissen. Dus wordt het wel wat penibel met de proviand

Rond acht uur vertrekken we richting Gran Roque, het grootste, en hoofd-eiland van Les Roques.  Hier willen we de laatste weerberichten en wind-files downloaden. En nog wat proviand inslaan als dat zou kunnen. we hebben al gehoord en gelezen dat er niet veel te koop is dus we gaan wel zien.

Het is, uiteraard, tegen de wind in. Het anker lichten en weg-zeilen gaat goed zonder motor. Als we de baai uitgaan wordt het wel erg ondiep, maar we redden het net. Er staat een lekker windje en met een paar slagen komen we rond drie uur bij Grand roque. Om één uur gaat ineens de telefoon, Shanna belt Lilian, en om een of andere reden had Lil daar verbinding! We hebben het thuisfront gerust kunnen stellen en Shanna heeft voor ons gekeken of er orkanen verwacht worden in de buurt van St Maarten. Dit bleek gelukkig niet het geval. Al zeilend kunnen we goed op de ankerplek komen, en al snel liggen we voor anker voor het pittoreske grand roque.

20191023_145932

We nemen een snelle duik en maken de dinghy klaar om naar de wal te gaan. Het strand ligt vol met vissersboten, wij varen een stukje verder en komen uit vlakbij het vliegveldje. Daarnaast was een tentje waar we een koud biertje konden krijgen, een Polar.  We raakten daar al snel aan de praat met een Duitser en een Zweed, die komen daar om te vissen, en zaten te wachten op hun hengels want die mochten niet met het vliegtuig mee, die kwamen met de boot. Ook stond daar een local die ons kon vertellen waar de bakker was en de supermarkt en waar er eventueel wifi zou kunnen zijn als het werkt. Dus wij op zoek het is werkelijk waar schilderachtig, kleine huisjes in kleine straatjes, zandpaadjes eigenlijk, asfalt of klinkers hebben ze hier niet. Na nog een keer vragen hadden we de bakker al snel gevonden, die verkocht een soort slappe vloerbroden en iets wat op koffiekoeken leek. Van allebei hebben we wat meegenomen en een fles koude cola.

Een paar straatjes verder is de “supermarkt”:  er staan 4 houten stellingen en achterin een vriezer met vlees en een koeling met groente, in de gemiddelde campingwinkel in Nederland is meer te krijgen. We hadden gehoord dat dit eiland één keer per week bevoorraad wordt, op vrijdag, dus tegen het einde van de week slinken de voorraden. Met het drinken en etenswaar gaan we terug naar de boot, vanuit de dinghy zien we dat Caspar inmiddels ook is gearriveerd en een stukje verderop aan het ankeren is. Later komen ze bij ons langs en we gaan met z’n vieren weer het dorp in.  We inden het “plein” waar openbare wifi zou zijn, maar helaas niet vandaag. We hebben besloten iets te gaan eten met z’n vieren. We blijven bij pedro’s Pizza Ristorante, vooral ook omdat we de telefoon van de eigenaresse mochten gebruiken om de weerberichten te bekijken. Ze maakte heerlijke verse pizza’s, in drie maten en je mag zelf de toppings kiezen. Op een of nadere manier waren alle ingrediënten van de pizza nog heerlijk vers en smaakvol ! Dus als je nog eens op zoek naar een goede pizzeria in grand roque : Pedro’s Pizza bar is een aanrader. Als we terugkeren naar de boot drinken we nog één glaasje rum en gaan slapen. Morgen gaat de grote oversteek beginnen: in één ruk naar Sint Maarten rechtstreeks is dat 440 Zeemijlen, ongeveer 800 Km.