auto gehuurd

3 november 2019 - Marigot, Saint Martin

Gisteren hebben we een Auto gehuurd om het eiland verder te gaan bekijken. Bij he car rental kantoor moesten we 50 Dollar betalen, dat vonden we te duur. Bij Sandy, een tentje vlak bij de haven waar we regelmatig een biertje gaan drinken, hebben we geïnformeerd waar we goedkoper een auto konden huren. Na wat heen en weer gepraat mochten we de auto van een van de medewerkers meenemen voor de eheledag voor 35 Euro.  We hebben een rondje eiland gedaan langs de andere baaien van het Eiland. Er is heel veel herbouwd, maar nog lang niet alles is hersteld. Orient bay zag er mooi uit , de ober vertelde dat alles weg was na Irma, er was alweer heel veel herbouwd.

20191102_111434

Door subsidieregelingen en bemoeienis van de franse regering duurt het allemaal best lang voordat alles gedaan is. En er zijn ook simpelweg te weinig bouwvakkers, en bouwmaterialen. Oyster pond was ooit een groot verhuur centrum voor zeilboten, alle si daar verwoest door Irma en sindsdien is en niets meer, alleen nog de verwoeste steigers.

20191102_122702

Aan het eind van de dag zijn we langs het vliegveld van St Maarten gereden naar het beroemde plekje waar de weg heel vlak langs het eind van de Start/landingsbaan loopt. Er zijn hier meerdere mensen die zoals op de youtube filmpjes de hete wind proberen te doorstaan als er vliegtuig op gaat stijgen. wij hebben dat ook mee mogen maken. Je wordt compleet gezandstraald, het was erger dan verwacht. Daarna hebben we nog vijf minuten gewacht tot er nog een Airbus kwam landen. Hier hebben we een filmpje van wat ik later zal uploaden als we goeie wifi hebben. Daar ontbreekt het aan de laatste dagen.

20191102_143125

Voordeel van in een Franse kolonie liggen is dat er dag elke vers stokbrood is en croissantjes zijn.  De ochtend-routine is dat we eerste een kopje koffie drinken, en dan gaat er iemand met de dinghy naar de al om stokbrood en croissantjes te halen. Lilian bakt dan een heerlijke omelet met bacon, ham, kaas champignons en/of tomaat.  Verder staan deze dagen in het teken van navragen waar en hoe de motor gerepareerd kan worden. Met de dinghy zijn we nog een keer naar de lagoon geweest om bij de yanmar dealer te informeren, maar met niet veel succes. Op een andere jachtwerf hebben we “Des” gesproken een oude zuid afrikaan met veel verstand van dit soort dingen. Die is een dag later naar de motor komen kijken. De motor was niet met de hand te draaien, de kleppen etc zagen er goed uit. Dus het zal waarschijnlijk iets met de krukas te maken hebben. Dat betekent dat de motor er uit moet om verder te kunnen repareren. Paul wil de motor opsturen naar Nederland om het daar te laten doen.  Dat betekent dat we niet meer verder gaan met de boot.
Onze vrienden die we in Cayo de Agua ontmoet hebben komen elke dag wel even langs voor een praatje.
Morgen varen we de boot om via simpson bay naar de lagoon. Daar gaat Paul beginnen de motor te demonteren. Wij gaan dan in een hotel. We gaan vier dagen in het Atrium beach resort bij simpson bay logeren, en vliegen 8 november terug. We hebben een retourtje gekocht want die zijn goedkoper dan een enkeltje. Vandaag koffers inpakken, morgen vroeg op, omvaren naar simpson bay en dan het hotel in voor de laatste dagen.

1. Dick:
    4 november 2019
    Jullie maken weer van alles mee ! Mooie verhalen en een geweldig avontuur. Veel plezier nog de komende dagen.